Kasviksia terveyden vuoksi.

Ravinto on yksi tärkeä terveyteen vaikuttava tekijä, johon ihminen voi itse helposti vaikuttaa. Asiantuntijoiden mukaan jopa kolmannes syöpätapauksista voitaisiin välttää syömällä enemmän kasviksia. Myös verenpaineen aiheuttamat ongelmat, sydän- ja verisuonitaudit ja painonhallinta helpottuvat, kun kasviksia on runsaasti päivittäisessä ruoassa.

Terveellisyyden lisäksi kasvikset tuovat suomalaiseen perusruokaan lisää värejä, makuja, tuoksuja ja keveyttä.

Kasvisten terveyttä edistävät vaikutukset ovat parhaimmillaan kun kasvikunnan tuotteita syödään säännöllisesti ja monipuolisesti. Kasvikunnan tuotteiden sisältämät luonnon tehoaineet ovat tehokkaimmillaan, kun ne toimivat yhtä aikaa ja yhdessä. Eri hyötyaineet täydentävät toistensa vaikutuksia luonnollisella tavalla. Kasvisten runsas sekakäyttö takaa parhaimman hyötyaineiden saannin. Pillerit ja yksipuoliset vitamiinivalmisteet eivät korvaa kasvisten monipuolisia vaikutuksia.

Tiesitkö, että?

  • jos laihdutat, syö riittävästi kasviksia, sillä sen vaikutus painoon on moninkertainen verrattuna moneen muuhun ruokavaliomuutokseen.
  • jopa lisätyn suolan vaikutus verenpaineeseen on vähäisempi, jos ruokavaliossa on oikein reippaasti vihanneksia ja hedelmiä. Kasvisten kalium toimii natriumin vastavaikuttajana.
  • kasvisten sisältämä kuitu edistää suoliston toimintaa, mikä vähentää suolistosyöpien vaaraa.
  • kasvisten lukuisat antioksidantit, muiden muassa C-vitamiini, beetakaroteeni ja lykopeeni, ehkäisevät sekä syöpää että sepelvaltimotautia.
  • punajuuressa, pinaatissa, nokkosessa, linsseissä ja kaaleissa on folaattia eli foolihappoa todella paljon. Folaatin puute aiheuttaa uupumusta ja unettomuutta.
  • folaatti vaikuttaa mm. verenmuodostumiseen ja vastustuskykyyn.
  • yrttien osalta, folaattia puolestaan saa rosmariinista, timjamista, rakuunasta, korianterista, kirvelistä, salviasta ja tillistä. Monet yrtit ja mausteet ovat myös hyviä C-vitamiinin lähteitä.
  • punaisten kasvisten, kuten esim. tomaatin sisältämä lykopeeni on hyväksi sydämelle ja verisuonille ja lisäksi ne saattavat ehkäistä syöpien syntyä. Lykopeenillä uskotaan olevan ainakin eturauhassyöpää estävä vaikutus.
  • kuumentaminen ja muu käsittely parantavat lykopeenin imeytymistä. Runsas tomaattisoseiden tai -pyreiden käyttö ruoanvalmistuksessa on terveytemme kannalta suotavaa. Vielä, jos käytät samanaikaisesti öljyä, niin lisäät edelleen lykopeenin imeytymistä.
  • porkkanat sisältävät paljon A-vitamiinin esiastetta beetakaroteeinia. Beetakaroteeni pitää ihomme ja limakalvomme kunnossa sekä parantaa näkökykyä.
  • keltaiset kasvikset ja hedelmät sisältävät usein paljon C-vitamiinia ja siksi ne virkistävät oloamme.
  • sinisävyiset kasvikset, kuten mustikka, luumut, marja-aronia, mustat viinimarjat, punakaali, tummat viinirypäleet ja munakoiso sisältävät erittäin paljon antosyaaneja. Antosyaanit parantavat muistiamme ja hidastavat vanhenemismuutoksia.
  • allisiinilla, jota on kukkakaalissa, valkokaalissa, sipulissa, palsternakassa, retikassa ja erityisesti valkosipulissa on bakteerien, haavojen ja sienten kasvua estävä vaikutus.
  • älä tee kasvisten syönnistä lapsille numeroa, sillä niiden pitäisi olla normaali osa ruokapöydän antimia. Jatka sitkeästi kasvisten tarjoilua päivästä ja viikosta toiseen. Näytä esimerkkiä.
  • kasviksia ja hedelmiä pidetään kalliina, jos kilohinta kipuaa muutamaan euroon. Kuitenkin juustoa ja makkaraa ostetaan surutta yli kymmenen euron kilohinnalla.